Kontakt dla mediów

Anna Olszewska
Rzecznik prasowy

KIR
02-781 Warszawa
ul. rtm. W. Pileckiego 65
tel. 22 545 53 60
kom.: 691 890 584
e-mail:

2020

KIR i PKO Bank Polski: kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir dostępny za darmo

Data: 2020.03.23

#podpisujzdomu #pracujzdalnie #telepraca

Stan epidemii w Polsce wymaga specjalnych środków ostrożności, w tym ograniczania osobistych kontaktów. Większość relacji między firmami, obywatelami oraz administracją państwową przenosi się do Internetu. Wyzwaniem pozostaje jednak obieg dokumentów. Rozwiązaniem pozwalającym normalnie funkcjonować w tym aspekcie, podpisywać zdalnie umowy i pisma jest – równoważny podpisowi odręcznemu – kwalifikowany podpis w chmurze mSzafir. KIR przyspieszył wdrożenie podpisu mSzafir w wersji umożliwiającej jednorazowe użycie, a dzięki porozumieniu KIR i PKO Banku Polskiego to rozwiązanie jest dostępne dla klientów banku bezpłatnie do końca kwietnia.

mSzafir to elektroniczny podpis kwalifikowany wykorzystujący technologię chmurową, który pozwala podpisywać wszystkie umowy i pisma w wersji elektronicznej, w formacie PDF. Podpis ten umożliwia prowadzenie spraw prywatnych, biznesowych i urzędowych w pełni zdalnie, bez wychodzenia z domu. Tak podpisany dokument ma identyczną moc prawną jak dokument podpisany odręcznie. Od poniedziałku, 23 marca do końca kwietnia 2020 r., klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo będą mogli skorzystać z podpisu mSzafir za darmo i całkowicie online. Na podstawie tożsamości potwierdzonej przez bank, KIR wyda kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego, dostępny przez 15 minut, który klient będzie mógł wykorzystać do podpisania dokumentu w formacie PDF. Podpis można uzyskać online i złożyć z wykorzystaniem dowolnego urządzenia – komputera, tabletu lub smartfona, niezależnie od miejsca, w którym się przebywa czy od pory dnia.

– Wyjątkowa sytuacja epidemiologiczna wymaga od nas wszystkich ograniczania osobistych kontaktów, co utrudnia funkcjonowanie w każdym aspekcie – i prywatnym i profesjonalnym. W wielu dziedzinach gospodarki tryb pracy zdalnej staje się standardem. Aby ułatwić efektywne działanie w nowych okolicznościach zdecydowaliśmy się we współpracy z PKO Bankiem Polskim udostępnić mSzafir do jednorazowego wykorzystania bez żadnych opłat – mówi Piotr Alicki, Prezes Zarządu KIR. – Przed wydaniem certyfikatu „w chmurze” konieczne jest potwierdzenie tożsamości jego użytkownika. Teraz można to zrobić bez wychodzenia z domu, za pomocą zdalnej weryfikacji dostępnej w PKO Banku Polskim i Inteligo, ale prowadzimy intensywne prace, które pozwolą na udostępnienie usługi klientom kolejnych banków – zapowiada Piotr Alicki.

Zaawansowanie cyfrowych usług i procesów, charakterystyczne dla sektora bankowego, staje się coraz bardziej powszechne we wszystkich dziedzinach gospodarki. W tej chwili doświadczamy wymuszonego okolicznościami przyspieszenia w tym obszarze. Udostępnienie nieodpłatnej wersji podpisu elektronicznego w chmurze milionom naszych klientów jest konkretnym wkładem PKO Banku Polskiego, jako instytucji zaufania publicznego i największego banku w Polsce, w działania zarówno na rzecz cyfryzacji procesów jak i propagowania odpowiedzialnej postawy obywatelskiej w tym trudnym okresie –  mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir, jest zgodny z wymaganiami eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi własnoręcznemu. Oznacza to, że może być wykorzystany w załatwianiu bieżących spraw (np. podpisanie umów, złożenie oświadczeń czy wniosków) bez wychodzenia z domu. W działalności małych i średnich firm oraz osób samozatrudnionych, e-podpis ułatwi realizację działań, które wymagają jednorazowego podpisania dokumentów (np. zamówień, umów lub aneksów do umów). Wykorzystanie mSzafir wesprze również wykonywanie pracy zdalnej, rozszerzając spektrum spraw, które można załatwić zdalnie.

Jak kupić podpis kwalifikowany? Można zrobić to  w sklepie internetowym www.mSzafir.pl. W procesie zakupu wystarczy potwierdzić swoje dane logując się do bankowości internetowej iPKO lub Inteligo za pośrednictwem usługi e-Tożsamość. Kolejnym krokiem w drodze do uzyskania podpisu jest pobranie certyfikatu kwalifikowanego i podpisanie wybranego dokumentu PDF. Do każdego podpisu dołączany jest znacznik czasu, zapewniający długotrwałą wartość dowodową. Tak podpisany dokument jest równoważny z dokumentem podpisanym własnoręcznie. Taki plik można następnie przesłać mailem do dowolnej osoby, firmy lub urzędu.

Więcej informacji na stronie www.mszafir.pl.

 

****

KIR został powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków Polskich i 16 banków komercyjnych w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce. Jest kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Zapewnia niezawodność i bezpieczeństwo w zakresie świadczonych usług, dążąc do efektywnego wspierania rozwoju obrotu bezgotówkowego.

Wykorzystując unikalne w skali polskiego rynku kompetencje i doświadczenie, KIR rozwija i dostarcza rozwiązania systemowe dopasowane do potrzeb sektora bankowego oraz aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji administracji publicznej.
Więcej informacji: www.kir.pl

Kontakt dla mediów:

Anna Olszewska
Rzecznik prasowy tel. (22) 545 53 60, 691 890 584
e-mail: anna.olszewska@kir.pl

 

lista aktualności