Kontakt dla mediów

Anna Olszewska
Rzecznik prasowy

KIR
02-781 Warszawa
ul. rtm. W. Pileckiego 65
tel. 22 545 53 60
kom.: 691 890 584
e-mail:

2021

Kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir – pierwszy rok na rynku

Data: 2021.03.23

Mija rok od wprowadzenia na rynek mobilnego, podpisu kwalifikowanego mSzafir dostępnego całkowicie online. mSzafir umożliwia składanie e-podpisu z wykorzystaniem dowolnego urządzenia z dostępem do internetu, bez konieczności użycia czytnika czy karty kryptograficznej. To jedyny na naszym rynku kwalifikowany podpis elektroniczny, który można nabyć bez wizyty w tzw. punkcie rejestracji. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu mechanizmu zdalnego potwierdzania tożsamości użytkownika za pomocą usługi mojeID.

W marcu 2020 r., wraz z początkiem wprowadzania obostrzeń związanych z pandemią, KIR udostępnił innowacyjną usługę podpisu kwalifikowanego – mSzafir. – Miniony rok pokazał nam, jak krytyczne znaczenie dla gospodarki mają zdalne usługi zaufania i identyfikacji. Pandemia COVID-19 dramatycznie przyspieszyła procesy cyfryzacji, dotykając praktycznie każdego aspektu naszego funkcjonowania. Zmiany zauważamy nie tylko w działalności firm, które przenoszą swoje procesy do świata online, ale też wśród postaw konsumentów. Możliwość załatwiania spraw – prywatnych czy służbowych z domowej kanapy, przerodziła się w oczekiwany standard – mówi Elżbieta Włodarczyk, Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR. – Wdrożenie mSzafir w marcu zeszłego roku zbiegło się w czasie z nowymi potrzebami klientów, którzy nagle znaleźli się w bezprecedensowych warunkach społecznej izolacji. Usługa umożliwia podpisywanie e-dokumentów w administracji publicznej i w relacjach z sektorem prywatnym. W ramach działań przeciwdziałających skutkom pandemii, w porozumieniu z PKO Bankiem Polskim, w okresie od marca do końca czerwca 2020 r. jednorazowe certyfikaty mSzafir były dostępne dla klientów tego banku całkowicie bezpłatnie. Z oferty skorzystało wówczas ponad 6 tys. osób – dodaje Elżbieta Włodarczyk.

Kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir spełnia wymogi unijnego rozporządzenia eIDAS i ma moc prawną równoważną podpisowi złożonemu własnoręcznie. Dzięki temu znajduje szerokie zastosowanie w różnych sektorach gospodarki. Wśród przykładów warto wymienić wykorzystanie mSzafir przez przedsiębiorców ubiegających się o wsparcie w ramach programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. mSzafir stosowany jest także przez PKO Bank Polski, który udostępnia tę usługę swoim klientom, zakładającym zdalnie rachunek inwestycyjny w Domu Maklerskim. Z kolei Orange Polska przeprowadził pilotażowy program wykorzystania mSzafir w obsłudze dokumentacji kadrowej.

Klienci KIR mają możliwość uzyskania jednorazowego podpisu mSzafir służącego do podpisania pojedynczego dokumentu, a także podpisu z długim terminem ważności, do podpisywania wielu dokumentów. Przed uzyskaniem jednorazowego podpisu użytkownik potwierdza swoją tożsamość za pomocą mojeID, korzystając z bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego i Inteligo. W przypadku mSzafir (wielorazowego) z długim terminem ważności, użytkownicy potwierdzają tożsamość na jeden z trzech sposobów: z wykorzystaniem bankowości elektronicznej, przy użyciu aktywnego certyfikatu kwalifikowanego lub w wybranej placówce KIR.

mSzafir to kwalifikowany podpis elektroniczny weryfikowany w oparciu o kwalifikowany certyfikat, wydany konkretnej osobie fizycznej. Dokument podpisany za pomocą tego narzędzia jest, pod względem skutków prawnych, odpowiednikiem dokumentu opatrzonego podpisem własnoręcznym. Na rynku są również dostępne mniej zaawansowane rozwiązania, pozwalające na składanie niekwalifikowanego e-podpisu. Należy jednak pamiętać, że dla części dokumentów elektronicznych prawo wprost wymaga zastosowania kwalifikowanego e-podpisu lub Profilu Zaufanego.

Podpis elektroniczny mSzafir został uznany przez XV Kongres Gospodarki Elektronicznej za Projekt Roku oraz wyróżniony przez portal cashless.pl tytułem Projekt Fintech 2020.

Więcej informacji: www.mszafir.pl

 

****

KIR został powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków Polskich i 16 banków komercyjnych w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce. Jest kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Zapewnia niezawodność i bezpieczeństwo w zakresie świadczonych usług, dążąc do efektywnego wspierania rozwoju digitalizacji gospodarki. 

Wykorzystując unikalne w skali polskiego rynku kompetencje i doświadczenie, KIR rozwija i dostarcza rozwiązania systemowe dopasowane do potrzeb sektora bankowego oraz aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji administracji publicznej.
 

 

lista aktualności