Kontakt dla mediów

Anna Olszewska
Rzecznik prasowy

KIR
02-781 Warszawa
ul. rtm. W. Pileckiego 65
tel. 22 545 53 60
kom.: 691 890 584
e-mail:

2021

Zdalna weryfikacja tożsamości zwiększa efektywność systemu opieki zdrowotnej

Data: 2021.07.22

Już dziś większość klientów prywatnych sieci medycznych w Polsce ma dostęp do nowoczesnych narzędzi umożliwiających bezpieczną, zdalną weryfikację ich tożsamości. Możliwość korzystania z tego typu usług oznacza z perspektywy pacjenta większą wygodę i komfort leczenia, a firmom z branży medycznej pozwala podnieść jakość usług i poziom rentowności.

Okres pandemii i wymuszonej izolacji społecznej, którego doświadczyliśmy w ostatnich miesiącach, znacząco wpłynął na przyspieszenie rozwoju nowych usług opartych na technologii, a także tempa ich wdrażania. Ten trend szczególnie wyraźnie ujawnił się w opiece zdrowotnej. Przykładem jest mojeID – innowacyjne, zaawansowane narzędzie służące do zdalnej weryfikacji tożsamości osoby fizycznej, dostarczane przez KIR. Udostępnienie tej usługi przez kluczowe prywatne sieci placówek medycznych zapewniło ich klientom i pacjentom możliwość zdalnej rejestracji i łatwiejszy dostęp do usług medycznych. Gwarancję bezpiecznego i jednoznacznego uwierzytelniania użytkownika w mojeID uzyskano w oparciu o mechanizmy bankowości elektronicznej. Korzyści z udostępnienia usługi zostały już docenione przez Medicover, enel-med, Centrum Medyczne Damiana, POLMED oraz LUX MED, a w planach jest dołączenie kolejnych podmiotówDzięki mojeID pacjenci uzyskują dostęp do zasobów portalu pacjenta i bez konieczności odwiedzania stacjonarnej placówki mogą umówić wizytę, odebrać wyniki swoich badań czy też mieć wgląd w historię leczenia.

Efekt skali

Już blisko 15 milionów aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej ma dostęp do usługi zdalnego potwierdzania tożsamości z wykorzystaniem mojeID. Rozwiązanie dostarczane przez KIR jest coraz powszechniej wykorzystywane w branży medycznej i w innych sektorach gospodarki – w tym także w dostępie do portali i usług świadczonych przez administrację publiczną. W relacjach wymagających szczególnego poziomu zabezpieczeń, mojeID jest optymalnym wyborem, ponieważ zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Ze względu na konieczność ochrony danych wrażliwych w służbie zdrowia to wyjątkowo ważna zaleta, zarówno z perspektywy użytkownika – klienta i pacjenta, jak i podmiotu świadczącego usługi. Wdrożenie na szeroką skalę zaufanego mechanizmu zdalnego potwierdzania tożsamości pozwala na obniżenie kosztów funkcjonowania placówek opieki zdrowotnej i zwiększenie ich efektywności. Jest to inwestycja, która przynosi wymierne oszczędności, umożliwiając alokowanie środków w innych obszarach.

Korzyści bez granic

Korzyści płynące z digitalizacji opieki zdrowotnej od dawna dostrzega Komisja Europejska. Jak podkreślają urzędnicy, efektywne zarządzanie danymi może zwiększyć jakość opieki medycznej świadczonej na terenie całej Unii Europejskiej. Dużym wyzwaniem, ale też punktem obowiązkowym, który ma na celu wprowadzenie koordynowanej opieki zdrowotnej dla wielu rynków, jest utworzenie wspólnej, europejskiej infrastruktury przepływu danych.

Dostęp do kompletnej dokumentacji pacjenta w wersji elektronicznej oznacza, że zespół medyczny natychmiastowo otrzyma pełny zasób informacji. W rezultacie usprawni się proces doboru specjalistów i przyspieszy dostarczenie fachowej pomocy, a to przełoży się na zwiększoną wydolność systemu opieki zdrowotnej i jakość serwisu dla pacjenta. Dużym ułatwieniem dla profilaktyki zdrowotnej byłby również systemowy dostęp do urządzeń monitorujących stan zdrowia pacjenta, co przyczyniłoby się do rozwoju medycyny personalizowanej.

– Zarządzanie usługami medycznymi z wykorzystaniem e-tożsamości to przyszłość współczesnej opieki zdrowotnej – mówi dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego – Należy jednak pamiętać, że poruszamy się w obszarach wymagających szczególnego podejścia, ponieważ najwyższej trosce o pacjenta musi towarzyszyć taka sama dbałość o jego dane wrażliwe. Dlatego wybierając metodę zdalnej identyfikacji trzeba postawić na jakość i bezpieczeństwo oraz zapewnić jej zgodność z wymogami prawnymi. Warto także pamiętać o intuicyjności rozwiązania i łatwości jego użytkowania dla pacjentów. Nowoczesna opieka zdrowotna będzie coraz częściej sięgała po e-rozwiązania w celu optymalizacji jakości obsług pacjenta i zmniejszenia obciążeń personelu placówki. Otwartość na takie rozwiązania wszystkich uczestników sektora medycznego zwiększa szanse na skuteczne usprawnienie wielu procesów.

Medycyna przyszłości

Tempo cyfryzacji w obszarze usług medycznych w ostatnim czasie znacząco przyspieszyło. Według prognoz publikowanych przed pandemią, do 2025 roku telemedycyna na świecie miała rosnąć w tempie 15% rocznie. Obecnie mówi się już o rocznym wzroście rzędu 19,3%. Potwierdzają to również badania, według których połowa kadry zarządzającej w służbie zdrowia (50%) uważa, że do 2040 roku przynajmniej 1 na 4 zabiegi ambulatoryjne czy świadczenia z zakresu profilaktyki, wykonywane będą zdalnie, m.in. w ramach tak zwanych teleoperacji, gdy zabiegi wykonywane są z wykorzystaniem technologii, np. robota chirurgicznego znajdującej się w innej lokalizacji niż lekarz.

Z obserwowanych trendów wynika, że rozwój nowych technologii w opiece zdrowotnej, a co za tym idzie wdrażanie usług takich jak zdalne potwierdzanie tożsamości, to nie tyle odległa przyszłość branży medycznej, co raczej jej teraźniejszość wynikająca z realnych potrzeb. Rozwiązania cyfrowe dają sektorowi medycznemu szansę na przeniesienie do świata wirtualnego procesów i procedur opartych dotychczas o bezpośredni kontakt z pacjentem, przynosząc realne korzyści wszystkim zainteresowanym stronom i pozwalając lepiej i efektywniej zagospodarować zasoby w tym obszarze.

 

****

KIR został powołany z inicjatywy Narodowego Banku Polskiego, Związku Banków Polskich i 16 banków komercyjnych w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce. Jest kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Zapewnia niezawodność i bezpieczeństwo w zakresie świadczonych usług, dążąc do efektywnego wspierania rozwoju digitalizacji gospodarki. 

Wykorzystując unikalne w skali polskiego rynku kompetencje i doświadczenie, KIR rozwija i dostarcza rozwiązania systemowe dopasowane do potrzeb sektora bankowego oraz aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji administracji publicznej.

 

Kontakt dla mediów:

Anna Olszewska
Rzecznik prasowy tel. (22) 545 53 60, 691 890 584
e-mail: 

 

lista aktualności