Kontakt

KIR

tel. +48 22 545 55 00
ul. rtm. W. Pileckiego 65
02-781 Warszawa

KRS: 0000113064
NIP: 526-030-05-17
REGON: 012105474

Infolinia
poniedziałek - piątek,

w godzinach 8.00 - 18.00
z telefonu stacjonarnego:
801 500 207

z telefonu stacjonarnego lub komórkowego:
22 545 55 55

Opłata za połączenie zgodna
z cennikiem operatora.
 

Formularz kontaktowy

Aktualności

Już w co drugim urzędzie w Polsce zapłacimy bezgotówkowo

Data: 2018.05.07

W kwietniu minął rok od startu Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, realizowanego przez KIR we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.  Program okazał się dużym sukcesem  – już w co drugim urzędzie w Polsce możemy wnieść opłatę za pomocą karty płatniczej lub telefonu. Terminale płatnicze POS otrzymała również Policja drogowa.

Polacy coraz chętniej korzystają z płatności elektronicznych, choć gotówka pozostaje najczęstszym sposobem regulowania należności przez Polaków.  Mamy w portfelach 39,1 mln kart płatniczych, w tym ok. 80 proc. posiadających funkcję zbliżeniową. W 2017 r. Polacy za pośrednictwem systemu Elixir wykonali ponad 1,7 mld przelewów, z użyciem kart przeprowadzono ponad 3,86 mld transakcji bezgotówkowych. W 2016 r. odnotowano 3,2 mld kartowych transakcji bezgotówkowych. Warto podkreślić, że systematycznie przybywa także terminali płatniczych. To m.in. dzięki takim inicjatywom jak Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Według NBP, na koniec 2017 r. liczba terminali POS wynosiła w Polsce ponad 624 tys.

Jednym z naszych priorytetów jest zagwarantowanie Polakom możliwości wyboru, jeśli chodzi o metody płatności, tak w sektorze prywatnym, jak i publicznym.  – Pozytywne efekty Programu, widoczne już po roku od jego startu pokazują, że kierunek przez nas obrany jest zgodny z oczekiwaniami znacznej części obywateli – komentuje Tadeusz Kościński, wiceminister przedsiębiorczości i technologii.

Malejący udział gotówki w obrocie pieniężnym to efekt modernizacji systemów płatniczych i cyfryzacji usług finansowych, co przekłada się na większą wygodę klientów i szybkość obsługi, zarówno w obszarze komercyjnym, jak i publicznym – tłumaczy Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR. – Powodzenie tego procesu zależy w dużej mierze od ścisłej, międzysektorowej współpracy, czego przykładem jest realizowany od roku ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, wspierany przez KIR – dodaje Dariusz Marcjasz. 

Celem Programu jest zapewnienie klientom urzędów dostępu do płatności bezgotówkowych, dzięki wyposażeniu jednostek administracji publicznej w terminale POS oraz usługę WebPOS Paybynet - do przyjmowania płatności realizowanych telefonem z wykorzystaniem aplikacji mobilnych banków. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. Do Programu mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.

Z danych  KIR  wynika, że w pierwszym roku do Programu przystąpiło 1 414  urzędów – to ok.  50 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS i/ lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1 165  urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 448 tys.  transakcji bezgotówkowych o wartości  60,3 mln zł. Do końca kwietnia br. policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 72,2 tys. płatności na kwotę 9,3 mln zł.

Aktywizującym elementem Programu był konkurs, kierowany do urzędów i ich klientów, organizowany przez KIR pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Jego celem było wspieranie wizerunku urzędu jako miejsca udostępniającego nowoczesne formy płatności. W konkursie, rozstrzygniętym w kwietniu, zwyciężyło pięć urzędów, w których udział płatności zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet w ogólnej liczbie transakcji – gotówkowych i zrealizowanych w terminach POS i WebPOS Paybynet – wykonanych na rzecz urzędu w I kw. 2018 r. był najwyższy. Są to: Urząd Gminy Ełk, Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Starostwo Powiatowe w Łodzi, Urząd Gminy Konarzyny oraz Urząd Gminy Miejskiej Kościan.

 
lista aktualności