Kontakt

KIR

tel. +48 22 545 55 00
ul. rtm. W. Pileckiego 65
02-781 Warszawa

KRS: 0000113064
NIP: 526-030-05-17
REGON: 012105474

Infolinia
poniedziałek - piątek,

w godzinach 8.00 - 18.00
z telefonu stacjonarnego:
801 500 207

z telefonu stacjonarnego lub komórkowego:
22 545 55 55

Opłata za połączenie zgodna
z cennikiem operatora.
 

Formularz kontaktowy

Aktualności

Technologia przyspiesza rozwój telemedycyny. e-rejestracja, e-recepta, e-zwolnienie – nowy standard usług nowoczesnej opieki medycznej

Data: 2021.02.24

Pandemia COVID-19 spowodowała, że świat przechodzi proces przyspieszonej adaptacji nowych technologii. Tą tendencją objęty jest także sektor opieki zdrowotnej, który w ostatnim roku znacznie rozwinął ofertę usług oferowanych online. Otwartość na tę podaż widać zarówno wśród dostawców usług medycznych, jak i samych pacjentów. Elektroniczne skierowania, recepty czy zwolnienia to już nasza codzienność, a liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta pod koniec października ub.r. sięgnęła 3,5 mln osób. Ponadto, w ofercie kilku kluczowych dostawców prywatnych usług medycznych działa już zaawansowana usługa potwierdzania tożsamości online.

Tradycyjne, papierowe recepty zostały już w Polsce niemal całkowicie odesłane do lamusa i zastąpione receptami elektronicznymi, funkcjonującymi od stycznia 2020 r. Już w maju ub. r. odsetek wystawianych e-recept wobec całego wolumenu recept wystawianych przez lekarzy wyniósł 95 procent. Tylko w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy zeszłego roku polscy lekarze wystawili ich łącznie 207 mln dla 20,5 mln pacjentów. Kolejny etap cyfryzacji w państwowej służbie zdrowia ma miejsce właśnie teraz – od stycznia 2021 r. wszystkie przychodnie w pełni korzystają z elektronicznych skierowań. Weryfikacja tożsamości pacjenta online, już dziś wdrażana z powodzeniem w sieciach prywatnych placówek medycznych, to następny logiczny krok w tym procesie.

Cyfrowe zarządzanie

Rozwój medycyny online jest zasługą nie tylko otwartości sektora medycznego na zmiany oraz presji legislacyjnej, ale również dostarczanych nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Weryfikacja tożsamości pacjenta, prowadzenie dokumentacji, przekazywanie wyników badań – w realiach cyfrowych wszystkie te działania wymagają daleko idącej automatyzacji. Jednym z jej warunków jest sprawna i bezpieczna weryfikacja tożsamości pacjenta.

Zdalna weryfikacja tożsamości, którą zapewnia usługa mojeID dostarczana przez KIR, jest z powodzeniem wykorzystywana w sektorze prywatnych usług medycznych. Mechanizm działania usługi jest prosty, a zarazem niezwykle efektywny – zarówno z punktu widzenia pacjenta, jak i całego systemu opieki medycznej. Polega on na bezkontaktowym potwierdzaniu tożsamości w oparciu o dane pacjenta pochodzące z zaufanego źródła, takiego jak np. bankowość internetowa. Dzięki temu możliwe jest załatwienie wszelkich formalności sprawnie, bez potrzeby wizyty w placówce medycznej. Usługa mojeID daje gwarancję bezpiecznego i jednoznacznego uwierzytelniania pacjenta.

Obecnie serwisy rezerwacyjne czy punkty medyczne radzą sobie z kwestią rejestracji teleporady na różne sposoby. W wielu przypadkach, w czasie wizyt online pacjent jest zobowiązany podawać PESEL, adres zameldowania lub inne dane wrażliwe. Nie zawsze jest to bezpieczne, a tym bardziej nie jest to komfortowe – taki proces trwa znacznie dłużej niż rejestracja za pomocą mojeID. Optymalizacja ścieżki rejestracji pacjenta i niezbędnego dopełnienia formalności oznacza więcej czasu na świadczenie usług i bezpośredniej opieki nad pacjentem.

Zdalna weryfikacja tożsamości pomaga zadbać o bezpieczeństwo zarówno personelu, jak i pacjentów, co w czasach pandemii nabrało szczególnego znaczenia. Dzięki możliwości rejestracji online, ograniczany jest kontakt lekarzy z pacjentami, co pozwala zniwelować ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się chorób. Sieci Medicover, Enel-med oraz Centrum Medyczne Damiana Holding od pewnego czasu wykorzystują mojeID, dzięki czemu ich pacjenci mają dostępu do portalu pacjenta czy aplikacji mobilnej. Bez konieczności odwiedzania stacjonarnej placówki mogą umówić wizytę, odebrać wyniki swoich badań czy też mieć wgląd w historię leczenia, zyskując komfort możliwości zdalnego załatwienia swoich spraw i oszczędność czasu.

W ostatnim roku zaobserwowaliśmy zwiększony wzrost zainteresowania naszymi rozwiązaniami z zakresu zdalnych kontaktów z lekarzem. Możliwość uzyskania dostępu do wrażliwych danych medycznych za pomocą mojeID jest z miesiąca na miesiąc coraz chętniej wykorzystywane przez naszych pacjentów. Zdalne uzyskania dostępu do platformy Medicover Online umożliwia pacjentowi nie tylko założenie konta, ale również skorzystanie z porady specjalisty, odebranie recepty, skierowania lub zwolnienia lekarskiego oraz weryfikację zaleceń lekarskich. Wszystko bez wychodzenia z domu. W mojej ocenie to rozwiązanie, które gwarantuje nie tylko bezpieczeństwo w czasie pandemii, ale i dużą wygodę dla naszych pacjentów. W Medicover wierzymy, że rozwiązania zdalne są przyszłością i istotną częścią świadczenia usług zdrowotnych, dlatego mamy  jeszcze wiele ciekawych pomysłów na udostępnianie kolejnych rozwiązań – mówi Magdalena Dębowska, Kierownik ds. Serwisów Internetowych, Medicover Polska.

W dobie zwiększonego zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne, możliwość skorzystania z teleporady powiązanej z rejestracją online, wystawieniem e-skierowania czy e-recepty ma ogromny wpływ na sprawność i efektywność systemu opieki medycznej. Efektem jest nie tylko możliwość obsłużenia większej liczby pacjentów, ale optymalizacja procesów biznesowych.

Digitalizacja w telemedycynie to nie tylko sprawna rejestracja

Możliwość elektronicznej weryfikacji tożsamości naturalnie łączy się z umożliwieniem zdalnego podpisywania dokumentów przez lekarzy, personel medyczny czy pacjentów i znacząco wpływa wzrost  poziomu digitalizacji systemu opieki zdrowotnej.

– Intensywny rozwój telemedycyny, który obserwujemy szczególnie w ciągu ostatnich miesięcy pokazuje jak duży jest potencjał tego rynku. Wciąż pozostaje jednak wiele obszarów, które pilnie wymagają digitalizacji. Warunkiem jest dalsza popularyzacja usług zaufania i zdalnej weryfikacji tożsamości. Udostępniane przez KIR rozwiązania, jak usługa mojeID czy mobilny, kwalifikowany podpis elektroniczny mSzafir, dostępny całkowicie online, są z sukcesem wykorzystywane – poza medycyną, także w wielu innych sektorach gospodarki. Czas pandemii wyraźnie pokazał znaczenie dostępu do usług świadczonych zdalnie i możliwość obsługi klientów w trybie online dla funkcjonowania niemal każdej gałęzi gospodarki – mówi Piotr Wichowski, dyrektor Linii biznesowej usługi identyfikacji w KIR.

Potencjał do wdrażania kolejnych ułatwień związanych z usługami online, takimi jak mojeID, w ramach prywatnej opieki zdrowotnej wciąż jest duży. Przykłady firm takich jak Medicover, Enel-med czy Centrum Medyczne Damiana, które z powodzeniem wdrożyły system zdalnej weryfikacji pacjentów pokazują, że jest to rozwiązanie niezwykle efektywne, które usprawnia procesy i zwiększa zadowolenie pacjentów ze świadczonych usług.

 
lista aktualności