Sektorowe Centrum Usług AML
Przewodnią ideą SCU AML jest sektorowe współdzielenie danych.
To partnerskie przedsięwzięcie KIR i ZBP oraz banków, które ma na celu przygotować i udostępnić katalog usług wspierających procesy AML/CFT. Celem SCU AML jest podniesienie jakości procesów AML/CFT poprzez wymianę i współdzielenie informacji w sektorze bankowym oraz redukcja kosztów tego procesu przez standaryzację i centralizację pewnych działań. SCU AML dostarczy bankom informacji, których dany bank nie jest w stanie zidentyfikować. Uzyskiwane wyniki z analiz prowadzonych na danych sektorowych są absolutnie unikalne i niemożliwe do pozyskania samodzielnie przez pojedynczy bank.
Co zyskuje bank dzięki usłudze SCU AML?
Dostarczenie bankom informacji opartych o analizy przeprowadzane na danych sektorowych. Dane z SCU AML są absolutnie unikalne i niemożliwe do pozyskania samodzielnie przez pojedynczy bank.
Kontynuacja rozwoju usług opartych o STIR (wraz z danymi pozyskanymi na potrzeby Systemu Informacji Finansowej – SInF), poszerzonych o potencjał danych z Elixir, Express Elixir oraz baz ZBP.
Zwiększenie efektywności procesów AML/CFT (zwłaszcza onboarding i monitoring klienta) poprzez dostarczenie wysokiej jakości alertów i danych sektorowych.
Standaryzacja i centralizacja działań, szeroki zakres przetwarzanych danych (pozwalający na wprowadzanie nowych usług) znacząco obniżą koszty i podniosą jakość procesów.
Założenia projektu
- Kontynuacja rozwoju usług opartych o STIR z jednoczesnym poszerzaniem zakresu danych z SInF, z systemów rozliczeniowych Elixir, Express Elixir oraz z bazy danych ZBP.
- Maksymalne wykorzystanie możliwości analizy danych sektorowych w celu lepszego zrozumienia, oceny i ograniczenia ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.
- Zwiększenie efektywności procesów AML/CFT w obszarze onboardingu i monitoringu klienta poprzez dostarczenie danych, których pojedynczy bank nie jest w stanie sam zebrać/zidentyfikować – więcej danych daje dokładniejszy wynik.
- Obniżenie kosztów dostosowania do zmian regulacyjnych bądź nowych wymagań dzięki usługom wspólnym oferowanym przez SCU AML.
- Dodatkowe usługi wykorzystujące potencjał danych sektorowych - obsługa żądań organów ścigania.
- scenariusze transakcyjne badające w ujęciu sektorowym związki klienta np. z krajami wysokiego ryzyka, krajami trzecimi wysokiego ryzyka KE, giełdami walut wirtualnych, jak też podmiotami lub osobami z list referencyjnych (bankowych lub SCU AML),
- bieżące raporty przekazywane na bramki banków (pliki z alertami i operacjami),
Etap prac:
- kalibracja i weryfikacja wyników z bankami
- testy parametryzacji
- cykliczne warsztaty operacyjne.
- kompleksowa informacja sektorowa – aktywność produktowa i transakcyjna, okresowe agregaty, uwzględniające m.in. rodzaj produktu i waluty transakcji,
- dane z sektora, ZBP i rejestrów publicznych ze wskazaniem konkretnego źródła,
- ryzyka zidentyfikowane na podstawie powiązań osobowych (PEP, sankcje) i transakcyjnych,
- profil kontrahentów i procentowy udział obrotów kontrahenta per waluta operacji,
Etap prac:
- prace deweloperskie, testy wewnętrzne,
- przygotowania do testów z bankami w kanale online,
- uzgodnienia w zakresie funkcjonalności aplikacji www.
- sygnalizacja występowania klienta na listach sankcyjnych,
- sygnalizacja powiązań osobowych i transakcyjnych klienta z osobami i podmiotami umieszczonymi na listach sankcyjnych,
- obsługa list referencyjnych poszczególnych banków,
- NOWA INICJATYWA: skanowanie transakcji krajowych.
Etap prac:
- prace deweloperskie
- projektowanie nowych scenariuszy
- testy wewnętrzne
- prace koncepcyjne w zakresie skanowania transakcji krajowych.