Branża komunikacji elektronicznej staje właśnie przed nowymi wyzwaniami regulacyjnymi. Wprowadzenie Ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE) to krok w kierunku dostosowania przepisów do współczesnych realiów, w których tradycyjne usługi związane z obsługą klienta coraz częściej ustępują miejsca nowoczesnym formom komunikacji internetowej. Nowe przepisy, które weszły w życie 10 listopada tego roku, mają na celu nie tylko uregulowanie rynku, ale także ochronę użytkowników.
Nowe Prawo Komunikacji Elektronicznej wprowadza regulacje, które mają m.in. wzmocnić pozycję konsumentów w relacjach z firmami telekomunikacyjnymi. Zmiany te obejmują kilka kluczowych obszarów, które podniosą transparentność usług telekomunikacyjnych. Jednym z najważniejszych obowiązków będzie dostarczenie konsumentom informacji przedumownych oraz zwięzłego podsumowania warunków umowy na tzw. trwałym nośniku.
Według stanu na 31 grudnia 2023 r. do Rejestru Przedsiębiorców Telekomunikacyjnych wpisanych było ponad 3,8 tys. podmiotów. Nowa regulacja przewiduje rozszerzenie zakresu podlegających jej podmiotów o kolejne firmy w ramach tej branży. Oznacza to, że nowe przepisy obejmują nie tylko tradycyjne podmioty telekomunikacyjne, ale także firmy, które świadcząc usługi komunikacji elektronicznej, nie wykorzystują numerów, np. dostarczają pocztę elektroniczną czy komunikatory internetowe. Co więcej, dotyczyć to będzie również dostawców usług umożliwiających spotkania online.
Wsparcie transformacji cyfrowej
Na rynku istnieją sprawdzone rozwiązania, które mogą pomóc w spełnieniu wymogów nowelizacji PKE. Trwały Nośnik oferowany przez KIR to narzędzie oparte na technologiach blockchain i macierzy WORM, z którego korzystają między innymi podmioty z sektora finansowego. Usługa spełnia wszystkie kryteria stawiane przez prawo: trwałość, integralność oraz dostępność. Zapewnia także bezpieczeństwo przechowywania dokumentacji, co jest kluczowe w kontekście ochrony danych osobowych i zgodności z RODO.
Atutem rozwiązania KIR jest efektywność operacyjna. Przeniesienie dokumentów do formy elektronicznej ułatwia ich przechowywanie, wyszukiwanie i udostępnianie, co znacząco zwiększa efektywność zarządzania dokumentacją. Ograniczenie korzystania z papierowych wersji dokumentów służy redukcji kosztów i zmniejsza ślad węglowy. Doskonałym przykładem jest wdrożenie Trwałego Nośnika od KIR w PKO Banku Polskim. W ciągu 5 lat od uruchomienia, bank wykorzystał usługę 50 milionów razy, osiągając oszczędności na poziomie 77 mln zł i pomagając w ocaleniu 29 tys. drzew.
- Trwały Nośnik to nie tylko sposób na przechowywanie danych, ale także ważne narzędzie w procesie cyfryzacji firm. Dzięki digitalizacji swoich działań, firmy mogą lepiej konkurować na rynku. Nowe przepisy dotyczące komunikacji elektronicznej to zarówno wyzwanie, jak i szansa dla przedsiębiorców - na poprawę efektywności operacyjnej i zwiększenie konkurencyjności na rynku - mówi Jolanta Błaszczyk, ekspert w KIR.
Niezależnie od wymogów regulacyjnych, zastosowanie trwałego nośnika wychodzi również naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej świadomych użytkowników usług cyfrowych. Narastające zagrożenia cybernetyczne skutkują potrzebą uzyskania gwarancji prawdziwości prezentowanych regulaminów, umów czy zasad użytkowania serwisów. Taki postulat spełnia Trwały Nośnik oferowany przez KIR.